...

Flow

Recenzia knihy: Flow, od Mihaly Csikszentmihalyi

Známy profesor psychológie, Mihaly Csikszentmihalyi, je autorom tejto pútavej a poučnej knihy o optimálnom prežívaní. Na tejto knihe je okrem iného výnimočné aj to, že bola napísaná v roku 1990 a ešte stále z nej čerpáme hodnotné myšlienky. Flow je podľa autora stav, kedy sme plne sústredný na konkrétnu činnosť, či už fyzicky alebo psychicky náročnú. Keďže sme tak pohrúžený do aktivity, ktorá pre je pre nás v tom momente dôležitá, tak jedna z ďalších vlastností stavu flow je, že nevnímame čas. Stav flow má veľa výhod.

Žiaľ, v dnešnej dobe je spoločenský systém nastavený tak, že nám uberá veľké množstvo príležitostí, kedy môžeme tento stav flow dosiahnuť a naopak nám ponúka možnosti, pri ktorých sa stávame pohodlnejšími, keďže si vyžadujú len minimálnu pozornosť. Typickým príkladom je sledovanie televízie. Rovnako vieme sledovať hodiny a hodiny televízne programy bez toho, aby sme si uvedomovali dobu, ktorú sme touto činnosťou strávili. No pri stave flow sme kreatívny a produktívny, čo nám sledovanie televíznych programov neposkytuje. Keď človek dokáže organizovať svoje vedomie tak, aby prežívalo flow čo najčastejšie, začne sa kvalita života nevyhnutne zlepšovať. Páčia sa nám napríklad tieto myšlienky:

Človek, ktorý získal kontrolu nad psychickou energiou a vložil ju do vedome vybraných cieľov, nemá inú možnosť než sa vyvíjať do komplexnejšej bytosti. Nedostatok vnútorného poriadku sa prejavuje v subjektívnom stave, ktorý niektorí nazývajú existenciálnym strachom. Vtedy ide o pocit, že život nemá žiadny zmysel a nestojí za to ďalej existovať. Ak sa chcete teda vyhnúť chaosu vašej mysle, musíte sa venovať návykom, ktoré kontrolujú vaše duševné procesy.

Typ poznania — alebo múdrosti, ktoré človek potrebuje na oslobodenie vedomia, nie je kumulatívny. Každá generácia ho musí opätovne získať skúsenosťami založenými na metóde pokusu a omylu. Kontrolu nad vedomím musí človek robiť sústavne, tak ako musia športovci či hudobníci neustále cvičiť to, čo poznajú teoreticky. Poznanie ako kontrolovať vedomie sa musí preformulovať zakaždým, keď sa zmení kultúrny kontext. Múdrosť mystikov, sufistov, veľkých jogínov alebo majstrov zenu bola výnimočná v ich časoch. Keď sa však tieto systémy prenesú do súčasného sveta, stratia časť svojej pôvodnej sily.

Autor, samozrejme, netvrdí, že je jednoduché dosiahnuť stav flow. No zároveň sa v knihe vyskytuje množstvo citácií a parafráz ľudí, ktorí tento stav zažívajú. Autor sa tiež dotýka témy drog a ich „rozširovania vedomia“. Vysvetľuje, že v skutočnosti si vedomie nedokážeme „rozšíriť“ len premiešať jeho obsah, čo v nás môže vyvolať pocit jeho rozšírenia (efekt drogy). Taktiež sa zaoberá egom a jeho vlastnosťami. A rovnako tak poskytuje cenné informácie o ďalších témach týkajúcich sa (ne)vedomia.

Táto kniha vám nedá „zaručené rady“, ktoré vám určite pomôžu, táto kniha nie je všeobecnou príručkou. Je to dielo, ktoré kladie dôraz na individualitu každej ľudskej bytosti a tomu sa aj prispôsobuje. Každý si z nej dokáže zobrať to, čo mu pomôže stať sa lepšou verziou samého seba.