...

Getting Things Done

Recenzia knihy Getting Things Done

David Allen je systémový génius. Po prečítaní jeho knihy sa náš vlastný plánovací systém upgradol z 1.0 verzie na aspoň 5.0 verziu. Vždy sme pociťovali nutnosť systematizovať a organizovať si svoj pracovný život, ale dramatickým spôsobom sme ho vylepšili až potom, ako sme si prečítali túto knihu. V knihe autor popisuje zaujímavé myšlienky o tom, že najúžasnejší a najtvorivejší plánovač na svete je náš mozog. Rovno ide k jadru veci a tvrdí, že na dokončenie akejkoľvek úlohy musí naša myseľ splniť nasledujúce úlohy: definovanie zámeru, vytvorenie vízie výsledku, brainstorming, organizácia a určenie najbližších krokov. Autor tvrdí, že v živote sú iba dva problémy: 1. Vieš čo chceš, ale nevieš ako to dosiahnuť. 2. Nevieš čo chceš. Navrhuje preto dve trefné riešenia: 1. Vymyslite si čo chcete. 2. Urobte to.

Odporúčania síce trefné i jednoduché, ale náročne na vykonanie. Preto metódy predstavené v tejto knihe sú založené na dvoch kľúčových cieľoch: 1. Zachytiť všetky veci, ktoré treba urobiť (teraz, neskôr, niekedy, veľké, malé alebo stredné) do logického a dôveryhodného systému mimo vašej pamäte a mysle; a 2. disciplinovane robiť predbežné rozhodnutia o všetkých „vstupoch“, ktoré prichádzajú do vášho života, takže vždy budete mať plán na „ďalšie činnosti“, ktoré môžete kedykoľvek začať alebo prehodnotiť.

Trefne poukazuje na fakt, že v našej novej kultúre vedomostnej práce chýba niečo veľmi dôležité: systém koherentného súboru správania sa a nástrojov, ktorý by efektívne fungovali na úrovni skutočne vykonávanej práce. Tvrdí, že sústredenie sa na hodnoty nerobí život jednoduchším. Dáva mu zmysel a smer – a tiež ho oveľa viac komplikuje. Preto aj väčšina ľudského stresu pochádza z nezvládnutých záväzkov, ktoré sme si dali alebo prijali.

Autor v knihe popisuje päť fáz zvládnutia toku práce a štyri kritéria, podľa ktorých by sme si mali voliť čo budeme robiť. Tieto veci rozoberáme aj v našej recenzii. Autor poukazuje na to, že stanoviť si pracovný plán je síce užitočné, musí sa však dať kedykoľvek zmeniť. Pokúšať sa robiť do kalendára zoznam, ktorý treba na druhý deň prepísať, ak sa všetky veci nestihnú, je demoralizujúce a navyše aj strata času. Toto sa presne stávalo aj nám a možno to tiež dôverne poznáte. Pre veľa ľudí spočíva tajomstvo úspešného riadenia toku práce práve v dôslednom používaní rekapitulačnej fázy. V rámci nej sa každý týždeň pozriete na všetky projekty a otvorené položky. Je to príležitosť prejsť si všetky definované činnosti a možnosti pred vami, a tak radikálne zvýšiť svoju efektívnosť a správnosť rozhodnutí ohľadom voľby činnosti. Do veľkej miery sme o týchto veciach hovorili aj v našom článku venovanom tejto problematike.

Kniha obsahuje aj náramne trefné a múdre motta od rôznych autorov, ktoré sme si dovolili zverejniť:

• Som ako komár na nudistickej pláži; viem presne čo chcem urobiť, ale neviem kde začať (S. Bayne).
  • Tí, čo najhoršie nakladajú so svojim časom, sa najviac sťažujú, ako ho majú málo (Jean de La Bruyére).
  • Aby sa znalosti stali produktívnymi, musíme sa naučiť vidieť zároveň stromy aj les. Musíme sa naučiť všetko prepojiť (P.F. Drucker).
  • Som už starec a poznal som veľa obáv, no väčšina z nich sa nikdy nenaplnila (M. Twain).
  • Rozprávaním ryžu neuvaríš (Čínske príslovie).
  • Vedomosti, ktoré považujeme za vedomosti, sa samé preukážu priamo v akcii. To, čo teraz chápeme ako vedomosti, sú informácie v pohybe, informácie orientované na výsledky (P.F. Drucker).
  • Géniovia robia práve vtedy najviac, keď sa navonok zdá, že nerobia nič (Leonardo da Vinci).
  • Všetko treba zjednodušiť, ako sa len dá, ale nie viac (Albert Einstein).
  • Keď robíte malé veci, musíte zároveň myslieť na tie veľké, aby všetky tie malé mali správny smer (A. Toffler).
  • Fanatizmus spočíva v zdvojnásobení vašej snahy, keď ste zabudli na svoj zámer (G. Santayana).
  • Predstavivosť je dôležitejšia než vedomosti (A. Einstein).

Podľa nás je kniha nesmierne inšpirujúca a obsahuje veľké množstvo užitočných poznatkov, ktoré prešli ohňom reality. Autor v nej pekne načrtáva skutočnosť, že vízia bez úlohy je len sen; úloha bez vízie je drina; vízia a úloha sú nádejou sveta. Nie len sveta ale aj našej krajiny, kde máme veľké množstvo bystrých ľudí, ktorí zatiaľ nezačali svoj potenciál využívať naplno. Z knihy však pochopíte, že práve bystrí ľudia majú schopnosť spanikáriť rýchlejšie a oveľa dramatickejšie než ktokoľvek iný. Preto by ste k týmto myšlienkam nemali ostať ani náhodou ľahostajný.