...

Moderné kmene

Recenzia knihy Moderné kmene

Seth Godin vo svojej pútavej knihe píše o inšpirujúcich mechanizmoch, ktoré poukazujú na vodcovstvo (leaderstvo). Píše, že dnes internet dokáže úžasné veci, no nedokáže zabezpečiť vodcovstvo. To ešte vždy musí prísť od jednotlivcov, ktorí sú iniciatívni a prekonali vlastní strach. Opisuje, že kmeň sú skupina ľudí spojených tou istou ideou i vodcom a prepojených navzájom. Milióny rokov boli ľudia súčasťou toho alebo onoho kmeňa. Skupina potrebuje iba dve veci, aby sa stala kmeňom: spoločný záujem a komunikačný kanál.

Podľa autora nám kmene zlepšujú život. A vedenie kmeňa predstavuje vraj najlepší život zo všetkých. Skutočná moc vodcov nemá nič spoločné s internetom, ale celá sila spočíva v ľuďoch. Na to, aby ste boli vodcom, nepotrebujete klávesnicu, potrebujete iba túžbu, aby sa niečo stalo. V kmeňoch ide o vieru – o vieru v ideu a v komunitu. Veľkí vodcovia podľa autora vytvárajú hnutia tým, že kmeňu umožni komunikáciu. Vytvoria základ, aby si ľudia mohli vytvárať prepojenia; neprikazujú im, aby ich nasledovali. Dav je kmeň bez vodcu. Dav je kmeň bez komunikácie. Podstata vodcovstva spočíva v uvedomovaní si svojho strachu (a v jeho rozpoznaní v ľuďoch, ktorých chcete viesť). Strach nezmizne, no uvedomenie je kľúčom k pokroku.

Víťazia nápady, ktoré sa šíria. Nudné nápady sa nešíria. Nudné organizácie nerastú. Práca v statickom prostredí nie je zábavná. Aj preto majú jednotlivci oveľa väčšiu moc ako kedykoľvek predtým v histórii. Jeden človek dokáže zmeniť priemysel. Jeden človek dokáže vyhlásiť vojnu. Jeden človek dokáže predefinovať vedu, politiku či technológiu. Jediné, čo vám bráni, aby ste sa stali osobou, ktorá mení veci, je nedostatok viery. Viery, že ste schopný to urobiť. Viery, že to stojí za to urobiť to. Viery, že neúspech vás nezničí. Autor preto definuje aj charakter vodcu. Vodcovia nastavení na dávanie sú produktívnejší ako vodcovia nastavení na dostávanie a teda majú väčšiu šancu uspieť.

V recenzii knihy popisujeme aj to, ktorých šesť kľúčových prvkov autor považuje za dôležité pri vytváraní mikrohnutia. Ďalej rozoberáme to, prečo je dôležité pestovať si  schopnosť dlho zostať verný svojmu snu. Dosť dlho na to, aby si kritici uvedomili, že tou či onou cestou sa tam dostanete. Autor ďalej trefne rozoberá aj to, prečo ozajstným vodcom nezáleží na získaní uznania. Ak ide o vaše poslanie, šírenie viery, o to, aby sa niečo dialo, nielenže sa nestaráte o uznanie, ale v skutočnosti chcete, aby si iní ľudia privlastňovali zásluhy. Uznanie nie je podstatné.

Autor vystihuje aj ľudskú podstatu správania. Ľudia neveria, čo im poviete. Zriedkakedy veria tomu, čo im ukážete. Často veria tomu, čo im povedia priatelia. Vždy veria tomu, čo si povedia sami. Vodcovia robia toto: dávajú ľuďom príbehy, ktoré môžu hovoriť sami sebe. Príbehy o budúcnosti a o zmene. Tam vonku sú kmene, ktoré len čakajú, aby ich niekto spojil a viedol. Potrebujú iba oddaného vodcu, nadšeného pre správnu vec. Čítajme spolu túto knihu a pracujme na tom, aby fantastických kmeňov bolo v našej krajine čo najviac, aby sme mali šancu budovať trvalo skvelú spoločnosť.

Získajte recenziu tejto fantastickej knihy v našom VIP členstve a dozviete sa všetky myšlienkové klenoty a najpodstatnejšie informácie, ktoré sme v knihe našli.

Viac informácii o VIP službe nájdete TU