...

Mým maródům

Recenzia knihy Mým maródům

Určite to poznáte na sebe alebo na niekom z vášho okolia: Začnete mať zdravotné ťažkosti, vyberiete sa preto za lekárom. Ten vám predpíše lieky na utíšenie bolestí. Tá však neodchádza, preto idete na ďalšie vyšetrenia, pribúdajú ďalšie prášky, ktoré však spôsobujú tráviace ťažkosti, na ktoré však začnete brať iné, lepšie lieky... Zrazu sa ocitáte v bludnom kruhu, z ktorého neviete nájsť východisko.

Jan Hnízdil vo svojej brilantnej knihe Mojim maródom (Ako vyrobiť pacienta) v krátkych príbehoch zo svojej lekárskej praxe opisuje verejné tajomstvo – súčasná medicína nemá za cieľ človeka uzdraviť, ale ho len liečiť. Odhaľuje kroky medicínsko -farmaceutického priemyslu, ktorého cieľom je zbohatnúť na predaji liekov a hlavne zdravého bohatého človeka presvedčiť o chorobách, ktoré vlastne vôbec chorobami nie sú. Je síce sám lekár, ale pri návšteve jeho ordinácie dostanete hneď ako prvé provokačnú otázku (najmä pre tých, ktorí patria k menej zodpovedným za svoje zdravie):

„Chcete sa liečiť alebo sa chcete uzdraviť?“

Autor okrem iného poukazuje na nedostatky súčasnej „technickej“ medicíny, ktorá sa špecifikuje na vybrané jednotlivé časti tela. Lekári posielajú pacienta na nespočetné vyšetrenia, ktoré však nevedia uspokojivo nájsť príčinu telesných ťažkostí. Súhlasíme s Hnízdilom, ktorý vo svojej knihe ukazuje inú cestu. Nie do protikladu, ale ako nevyhnutný doplnok stavia komplexnú medicínu. Tá sa na pacienta nepozerá selektovane a ako na technický objekt, ale ťažkosti pacienta si dáva do súvisu s jeho životnými problémami či psychikou. Podľa komplexnej medicíny je choroba často len reakciou tela, ktoré trápime a nevyužívame správne - chýba manuál na použitie (už od detstva).

Autor sa v knihe venuje aj liečeniu homeopatiou. Zamýšľa sa nad jej pozitívnymi účinkami, ktoré pripisuje hlavne terapeutickému až osobnému vzťahu homeopata a pacienta. Zdôrazňuje, že liečba homeopatickými “liekmi” je častokrát iba placebo, ale aj tak má lepšie výsledky ako konvenčná medicína (vďaka dôstojnejšiemu a komplexnejšiemu prístupu k pacientom). Nezabúda ani na postoj pacientov, ktorí prichádzajú k lekárovi s podvedomou predstavou, že je mechanik, ktorý im na počkanie vymení pár orgánov, doplní tekutiny, namaže a oni potom môžu  žiť svoj pôvodný nesprávny životný štýl. Rozoberá taktiež aj pozitívne účinky smiechu.

V závere knihy sa autor venuje problematike vrcholového športu. Súhlasíme s jeho názorom, že športovci dosiahli svoje reálne telesné možnosti a preto už nemôžu ďalej dosahovať rekordy bez používania dopingu. Hnízdil tiež kritizuje vrcholový šport, ktorý je v súčasnej dobe len marketingovým cirkusom pre bažiacich divákov. Tvrdí, že buď je šport vrcholový, alebo čistý bez dopingu (ale bez vrcholových výkonov). Oboje však už nikdy nebude. Chcete vedieť prečo?