...

Nenahraditeľní

Recenzia knihy Nenahraditeľní

Seth Godin je autor, ktorý uvažuje o dosť inak. Táto kniha patrí medzi jeho najlepšie diela a poukazuje na dôležité mechanizmy, ktoré by sme si mali uvedomovať ak chceme žiť výnimočným životom. Tvrdí, že spotrebitelia nie sú lojálni k lacným komoditám. Túžia mať niečo jedinečné, pozoruhodné, ľudské. Má pravdu keď píše, že na nejaký čas uspejete aj s najlacnejšími výrobkami. Stratégia byť čo najlacnejší ale veľmi nefunguje, preto jediným spôsobom ako uspieť, je pridať hodnotu do svojej práce. Autor tvrdí, že nás podrobili kultúrnemu vymývaniu mozgov aby sme uverili, že tou jedinou správnou cestou je akceptovanie hierarchie a nedostatku zodpovednosti, ktoré sú príznačné pre prácu v továrni. Poukazuje na skutočnosť, že v dnešnom svete už viac nie sú spravodlivo odmeňovaní ľudia, ktorí fungujú ako ozubené kolieska obrovského súkolesia. Mnohí z nás však nič iné robiť ako “zapadať” nedokážu. Školy a spoločnosť tento prístup po generácie podporovali a mnohí z nás sú presne takýmto produktom doby. Podľa autora sa spoločnosť snaží udusiť prirodzené talenty už v zárodku. Ak spoločnosť potrebuje poníženého služobníka, “zabije” umelca, ktorý v ňom prebýva už v jeho zárodku (napríklad už v škole).

Na druhej strane však autor poukazuje aj na iný typ osobnosti a má na mysli najmä lídrov. Tvrdí, že lídri nedostanú do rúk mapu či súbor pravidiel a práve preto si život bez mapy vyžaduje odlišný prístup i postoje. Vyžaduje si, aby ste sa stal nenahraditeľným pracovníkom, ktorý tvorí vyššie hodnoty. Nestanete sa však nenahraditeľnými iba preto, že ste iní. Ale jediný spôsob, ako byť nenahraditeľní, je byť odlišní. Ak budete takí istí ako ostatní, nikto si vás nevšimne. Na druhej strane je však celkom možné, že ak sa raz rozhodnete stať sa nenahraditeľnými, nebudete už taký obľúbení. S tým sa však treba zmieriť.

Podľa autora sú najmä skvelí učitelia tým pravým požehnaním. Problém je v tom, že väčšina škôl o takýchto učiteľov nemá záujem. Výborní učitelia sa snažia vychovať výnimočné osobnosti. Doplácajú však na to. Školy sú organizované tak, aby sa ich zbavili, otrávili ich, zaťažili byrokratizmom a stimulovali ich na priemernosť. Žijeme vo svete ovládanom korporáciami, ktorý je natoľko zorganizovaný, že každý, kto sa pokúša vybočiť, je považovaný za čudáka. V škole, ktorú navštevujú vaše deti, by mohla byť pokojne tabuľka s nápisom:

Vychovávame pracovníkov pre továrne zajtrajška. Naši absolventi výborne dodržiavajú príkazy. Učíme ich moci konzumu ako prostriedku začlenenia sa do spoločnosti. Od prvej školskej triedy ich vedieme k tomu, aby sa nedopúšťali žiadnych chýb. Cieľom je urobiť každý test na sto percent. Neurobte žiadnu chybu a dostanete jednotku.

Spoznávate to? Podľa autora však umenie nikdy nie je bez chýb. Povšimnutia hodné veci nespĺňajú nikdy štandardné nároky, pretože tým by sa z nich stali sériové výrobky, ktoré nestoja za reč. To, čo je očakávané, nie je nič pozoruhodné. Čím ľahšie sa to dá napodobniť, tým je to nahraditeľnejšie. Umenie, ktoré popisuje autor, je však osobný dar, ktorý mení život príjemcu k lepšiemu. To len tak hocijaká priemerná vec nedokáže.

V iných častiach knihy, ktoré rozoberáme v recenzii, autor popisuje aj mechanizmy fungovania jednej časti mozgu zvanej amygdala. Tá ma na starosti aby zabezpečila naše prežitie a nepretržite pracuje pre náš prospech, aby nás zavčasu upozornila na blížiace sa riziko. To však u mnohých ľudí môže spôsobovať paralýzu, ktorá zabraňuje tomu, aby rozvinuli svoj potenciál. Preto je podľa autora dôležité vyhľadávať situácie, v ktorých sa nebudete cítiť príjemne, ani prirodzene. Podľa neho nepotrebujeme viac geniality, potrebujeme menej vnútorného odporu. Potrebujeme túto časť mozgu viac trénovať, aby nás menej brzdila.

Keď ste boli dieťa – otázky, zvedavosť a spontánnosť – z vás priam prúdilo. Vnútorný odpor vtedy len začal premýšľať, ako zablokovať umenie, ktoré prichádzalo z iných častí vášho mozgu. Potom zapríčinením chaotickej šikany zo strany priateľov, nadvihnutých obočí rodičov a dobre mienených, dobre organizovaných, avšak zhubných školských pravidiel, získaval odpor na sile. Tam skončilo vaše umenie a nenahraditeľnosť.

Preto je vraj ľahké jesť zmrzlinu. Urobiť niečo výnimočné je naproti tomu ťažké. Vnútorný odpor vám pomôže nájsť to, čo naozaj musíte urobiť, pretože práve to by najradšej zastavil. Len tak v sebe nájdete umenie a nenahraditeľnosť. Opäť ďalšie podnety na trénovanie svojej osobnosti. A v ekonomike nenahraditeľných vyhrávajú najmä tí, ktorí dávajú neobyčajné dary. Otázka teda znie, ako nad sebou musíte zvíťaziť, aby ste sa stali pre druhých nenahraditeľným?

Získajte recenziu tejto fantastickej knihy v našom VIP členstve a dozviete sa všetky myšlienkové klenoty a najpodstatnejšie informácie, ktoré sme v knihe našli.