...

Permission marketing

Recenzia knihy Seth Godin, Permission Marketing

Seth Godin, autor známeho bestselleru „Purple Cow“, v tejto knihe hovorí o rozdieloch medzi marketingom zameraným na prerušovanie našich aktivít (Interruption marketing) a marketingom, ktorý sa zameriava na oprávnenia, ktoré zákazník obchodníkovi poskytne (Permission marketing).

Často používaná „zbraň“ marketingu „rušiteľov“ je spam. Sám autor v dodatku z roku 2006 uznáva, že: „Spam je oveľa horší, ako som si predstavoval.“ Práve vďaka tomuto marketingu je sila reklám a médií taká výrazná. Či si to uvedomujeme alebo nie, tento marketing nás ovplyvňuje každodenne rôznymi nástrojmi. Autor hovorí o jasnom „boji o zákazníkov“ - zmätku, ktorý tu nastáva. A napriek tomu je prístup týchto obchodníkov len ďalšie a efektnejšie prerušovanie zmätku, aby si získali našu pozornosť. Ale ľudia majú obmedzené množstvo pozornosti, financií a tento zmätok je čoraz neprehľadnejší a vyčerpávajúcejší. Vďaka tomu má marketing riadiaci sa nadobudnutými právami od zákazníka veľký predpoklad na úspech.

Obchodník oprávnený zákazníkom síce musí začať vzťah so spotrebiteľom krátkym „vyrušením“, ale hneď sa snaží zmeniť ho na dialóg. Zameriava sa skôr na efektivitu ako na efektnosť. Má záujem o dlhodobých verných zákazníkov a tomu podriaďuje aj svoj prístup k nim. Vie, že zákazník, ktorý od neho očakáva nové správy, je to najcennejšie, čo môže firma mať. Podstatou je zmeniť neznámych na priateľov a priateľov na zákazníkov. Autor uznáva, že tento prístup si vyžaduje veľa trpezlivosti, času, financií ale aj osobnosti. Poukazuje na to, že je oveľa výhodnejšie mať dlhodobých zákazníkov, ktorí sú lojálni.

„Osobný prístup je nástroj, ktorý odomyká silu internetu.“ Jedinou cestou k dlhodobým ziskom je podľa autora individuálny osobný prístup.

Táto kniha obsahuje množstvo myšlienok na zamyslenie. Je zaujímavé, že autor nevyjadruje vyslovenú náklonnosť k jednému alebo druhému štýlu marketingu. Dáva vám „právo vybrať si“ - jasný znak marketingu hľadiaceho na rozhodnutia zákazníka. Táto kniha výborne opisuje, ako by vaše podnikanie nemalo fungovať. No takisto poskytuje konkrétne postupy, ktoré viete aplikovať do praxe a vďaka ktorým nebudete zákazníka ovplyvňovať bez jeho rozhodnutí.