...

Praveký plán

Recenzia knihy Praveký plán

Mark Sisson patrí k popredným výživovým expertom na svete a jeho vzdelávacie materiály od kníh až po web stránku, sú plné cenných a užitočných informácií. Tieto informácie by mal študovať každý, kto sa pokúša preberať plnú zodpovednosť za svoje zdravie i zdravie ľudí, na ktorých mu záleží najviac. Na Markovej knihe nás zaujali informácie, ktoré sa týkali nie len výživy, ale aj pohybu. V knihe sa autor pokúsil zhrnúť poznatky, ktoré získal od svetových evolučných biológov, paleontológov, genetikov, antropológov, lekárov, odborníkov na výživu a potraviny, športových fyziológov, koučov, trénerov a vedeckých výskumníkov.

Podľa nás je ústrednou myšlienkou tejto knihy tvrdenie, že prostredníctvom životného štýlu dokážeme preprogramovať svoje gény. Tvrdí, že jeho Praveký plán nie je ani tak o chudnutí, ako o skutočnom vylepšení si stavby tela a genetiky. V knihe poukazuje na dôležitú skutočnosť, že:

“proces starnutia by mal byť nazvaný ako proces fyzického úpadku v dôsledku ničnerobenia“.

Z nášho pohľadu ide o veľmi dôležitý myšlienkový postoj, pretože aj v tejto životne dôležitej oblasti nanajvýš platí, že sa nemôžeme spoľahnúť na nikoho iného okrem seba. Autor tvrdí, že žijeme v dobe, v ktorej sa každý z nás môže slobodne rozhodnúť, ako trávi svoj voľný čas, vychováva svoje deti alebo čo bude jesť.

Mark sa miestami zamýšľa aj nad spoločnosťou, ktorá nás formuje. Tvrdí, že žijeme v povrchnom svete, v ktorom všetko čo robíme, je merané a posudzované. Úspech (čiže vo väčšine prípadov aj šťastie) závisí od toho, čo sa nám podarilo dosiahnuť a nahromadiť a nie od toho, aký máme charakter. Podľa nás to vystihol veľmi presne.

V otázkach výživy poukazuje aj na najväčšieho “škodcu”, za ktorého považuje najmä obilniny. Tvrdí, že obilniny: „najväčšia chyba v histórii ľudstva“ podnecujú nadmernú produkciu inzulínu, ukladanie tuku a srdcové choroby. Tento efekt spôsobuje alergie a potláča imunitný systém. Plne súhlasíme s tým, že práve obilniny majú kvalitatívne nižšiu výživovú hodnotu ako iné potraviny rastlinného a živočíšneho pôvodu. Mark trefne poukazuje na skutočnosť, že celozrnná forma je možno dokonca ešte horšia pre agresívnejšie činitele (zvlášť pre nadmerné množstvo vlákniny), ktoré podporujú zápalové procesy a narúšajú imunitný systém a tráviacu sústavu. Vysvetľuje aj dôvody, prečo celozrnné potraviny nie sú zdravšie ako rafinované obilniny. Podľa jeho tvrdení majú na naše zdravie oveľa horší vplyv práve preto, že sa v nich nachádzajú v oveľa vyššej miere fytáty (látky, ktoré blokujú vstrebávanie živín), glutény (agresívne rastlinné proteíny) a lektíny (proteíny, ktoré dokážu viazať cukry, pre ľudský organizmus a sú najnebezpečnejšie pri konzumácií potravín v surovom stave). V knihe konštatuje fakt, že:

“Zaužívané tvrdenia o tom, že obilniny sú zdravé, sa zakladajú len na miliardách dolárov, ktoré veľké obchodné spoločnosti spolu s vládou vynaložili na túto nezmyselnú propagandu, aby zarobili čo najviac.”

Mark poukazuje na to, ako rozvoj poľnohospodárstva a civilizácie spôsobil, že sa ľudia zmenšili (aj ich mozog) a stali sa chorľavejšími (pôvodne v dôsledku infekčných chorôb a ďalších následkov civilizácie). Dnes je tým, čo znižuje kvalitu a dĺžku ľudského života, naša podradná strava, sterilný pohyb a konzumné správanie sa v rámci životného štýlu.

Výstižne poukazuje aj na fungovanie prirodzene zdravého metabolizmu. Uložený telesný tuk, uvoľnený do krvného obehu, bol dva milióny rokov preferovaným zdrojom energie u hominidov (a tiež prostriedkom na riadenie hmotnosti). Podľa neho nie je možné znížiť telesný tuk, ak konzumujeme stravu, ktorá podporuje nadmernú alebo dokonca aj stredne vysokú produkciu inzulínu (lietajúca glykémia).

Mark sa v knihe trefne vyjadruje aj k témam cvičenia a neefektívnym formám chudnutia. Zároveň poukazuje na formy, ktoré sú podľa neho omnoho efektívnejšie a vysvetľuje mechanizmy, ktoré podporujú optimálny prejav génov, prúdenie hormónov a fungovanie orgánov (t.j. odďaľovanie procesov starnutia). Podľa nás je táto kniha veľmi cenným kúskom, ktorý by sa mal objaviť v každej knižnici nášho čitateľa. Z mnohých vecí si od Marka berieme inšpiráciu a veríme, že naša recenzia bude pre vás podnetným a inšpirujúcim čítaním.

Získajte recenziu tejto fantastickej knihy v našom VIP členstve a dozviete sa všetky myšlienkové klenoty a najpodstatnejšie informácie, ktoré sme v knihe našli.