...

Reality is Broken

Recenzia knihy Reality is Broken

Jane McGonigal napísala fantastickú knihu, ktorá nás náramne inšpirovala. O gamifikácii a prvkoch hry, ktoré sa dajú prenášať aj do reálneho života, je toto prvá kniha, ktorá je napísaná skutočne prelomovým spôsobom (nečítali sme len jednu k tejto téme). Autorka v knihe tvrdí nezlomné fakty o tom, ako väčšina deti, tínedžerov i dospelých po celom svete trávia dlhé hodiny pred počítačovou hrou. Tvrdí, že títo hráči neodmietajú realitu úplne. Majú prácu, ciele, školu, rodinu, záväzky a skutočné životy, o ktoré sa starajú. Ale ako venujú viac a viac svojho voľného času svetu hier, vnímajú skutočný svet tak, že mu niečo chýba.

Autorka preto poukazuje na fakty, že realita nás nemotivuje efektívne a nebola navrhnutá tak, aby nás robila šťastnými. Realita v porovnaní s hrami je pokazená, narušená a rozbitá. Na druhej strane poukazuje aj na negatívnu stránku hrania hier. Vytvárame masívne množstvo kognitívnej snahy, emocionálnej energie a kolektívnej pozornosti, ktoré plytváme na svet hier namiesto toho skutočného sveta. Odôvodňuje to tým, že v dnešnej spoločnosti, počítač a video hry napĺňajú pôvodné ľudské potreby, ktoré súčasný skutočný svet nedokáže uspokojiť. Hry poskytujú odmeny, ktoré realita neposkytuje.

Hry robia život znesiteľným. Hry dávajú hladujúcej spoločnosti pocit moci v bezmocnej situácii, zmysel štruktúry v chaotickom prostredí. Kolektívne vraj naša planéta trávi viac ako 3 miliardy hodín týždenne hraním hier.

Autorka sa preto zamýšľa nad provokačnou otázkou: ako by sa dalo použiť všetko to, čo vieme o tom ako tvoriť fantastické motivačné hry nato, aby sme napravili to zlé, čo je v našej realite? Realita je pokazená a my potrebujeme začať vyrábať hry, aby sme ju napravili, pretože hry sa dokážu napojiť na naše najsilnejšie inštinkty prežitia. Podľa autorky až 97% mladých ľudí hrá počítačové a video hry a 40% všetkých hráčov tvoria ženy. Autorka predvída hry, ktoré nám umožnia zobudiť sa ráno a cítiť nadšenie začať náš deň. Predvída hry, ktoré napravia náš vzdelávací systém, hry, ktoré vyliečia depresiu, obezitu, úzkosť a ADHD. Hry, ktoré pomôžu starším cítiť sa potrebnými a sociálne prepojenými. Predvída hry, ktoré rozšíria naše najpodstatnejšie schopnosti – byť šťastný, odolný, kreatívny.

Opakom pre hru nie je práca. Opakom je depresia. Hranie hier je priamym opakom depresie. V porovnaní s hrami je realita depresívna. Hry sústreďujú našu energiu a optimizmus do niečoho, v čom sme dobrí a čo nás baví. A práve preto potrebujeme hry, ktoré nás robia šťastnejšími aj keď ich práve nehráme. Po psychickej stránke to súvisí s niečím veľmi dôležitým. Čím viac prijímame, získavame a zvyšujeme náš stav, tým ťažšie je pre nás ostať šťastnými. Či už ide o peniaze, známky, publicitu, popularitu, pozornosť alebo materiálne veci ktoré chceme, výskumníci sa zhodujú: hľadanie vonkajších odmien je jasnou cestou k sabotovaniu nášho šťastia.

Šťastie získané z vnútorných odmien je preto neuveriteľne odolné. Jedným z hlavných dôvodov trvácnosti šťastia pri aktivitách je, že v nich je ťažko zvíťaziť. Musíte im venovať čas a snahu. Ak je zdrojom pozitívnej emócie vaša osoba, môže ďalej pokračovať v prinášaní radosti a robiť vás šťastnými. Ak ste sám zdrojom svojho šťastia, je obnoviteľné a nevyčerpateľné. Autorka trefne poukazuje na fakt, že šťastie nie je len metafora. Je to biologický stav. Naše mozgy a telá produkujú neurochemikálie a fyziologické vzruchy ktoré prežívame, v rozdielnom množstve a kombináciách, ako potešenie, zábavu, uspokojenie, extázu, spokojnosť, lásku a každý ďalší druh šťastia.

Vyvinuli sme si veľa vonkajších skratiek na spúšťanie šťastia: návykové lieky a alkohol, drahé ale nezdravé jedlo, chronické nakupovanie. Ale žiadna z týchto metód nevydrží a nie je efektívna z dlhodobého hľadiska. Šťastie je podľa autorky dôsledok ľudskej snahy. Musíte byť súčasťou vášho šťastia. Máme biologickú schopnosť vytvárať si vlastné šťastie cez tvrdú prácu. A čím ťažšie pracujeme na prežití vnútorných odmien, tým silnejšia bude naša schopnosť vytvárať si šťastie. Žeby opäť plus pre hry?

V recenzii tejto fantastickej knihy opisujeme aj aké 4 hlavné kategórie vnútorných odmien existujú a prečo sú dobré hry skutočne produktívne a zvyšujú kvality nášho života. Hry nám ukazujú presne čo chceme od života: viac uspokojujúcu prácu, lepšiu nádej na úspech, silnejšiu sociálnu prepojenosť a šancu byť súčasťou niečoho väčšieho než sme my sami. S hrami, ktoré nám pomáhajú udržiavať 4 vnútorné odmeny každý deň, máme nelimitovaný potenciál zvýšiť našu kvalitu života. Ste na to pripravení? A ak hráme tieto hry s priateľmi, rodinou a susedmi, môžeme obohatiť životy ľudí, na ktorých nám záleží.

Aj my si myslíme, že výdobytky modernej hi-tech doby sa dajú využívať užitočným smerom. Realita je príliš jednoduchá, je neproduktívna, neprepojená a častokrát beznádejná. Je nezmyselná, neodmeňujúca, osamelá, izolujúca a často krát ťažko udržateľná. A je zaseknutá v prítomnosti. Smutnou stránkou veci je, že realita je náš osud. Domnievame sa preto, že nové inteligentné hry by riešili problémy rýchlo, lacno a dramaticky. Život je ťažký a hry ho robia lepším. Preto sa aj my pokúšame tvoriť nové systémové prístupy v realite, ktoré by tieto problémy v oblasti zdravia, výživy i pohybu aspoň čiastočne riešili [1], [2]. Či sa nám to podarí úspešne, ukáže najmä čas. Vy však už dnes môžete uvažovať nad týmto myšlienkovým konceptom pomocou našej recenzie tejto fantastickej knihy, ktorá poukazuje na svetlú budúcnosť našej reality. Žeby ďalší fantastický návod ako z našej krajiny urobiť trvalo skvelú spoločnosť?

Získajte recenziu tejto fantastickej knihy v našom VIP členstve a dozviete sa všetky myšlienkové klenoty a najpodstatnejšie informácie, ktoré sme v knihe našli.