...

Reštart

Recenzia knihy Reštart

Jason Fried a David Heinemeier Hansson sú dvaja mladý podnikatelia s ohromným množstvom pracovných a projektových skúseností. Ich triezve a nedogmatické názory prekoná len málokto. V knihe prezentujú názory na rôzne oblasti pracovného života, ktoré by si mal prečítať každý z nás. Jeden z nich je aj o tom, ako ľudia z „reálneho“ sveta sú plní pesimizmu a zúfalstva. Predpokladajú, že nové myšlienky vždy zlyhajú. Autori odporúčajú: “Neverte im!”. Tento svet je možno reálny pre nich, ale to ešte neznamená, že v ňom musíte žiť aj vy. „Reálny svet“ neexistuje; je to len výhovorka. Iba ospravedlňuje pasivitu. S vami to ale nemá nič spoločné. Stále odniekiaľ počujete, že 9 z 10 nových firiem skrachuje. Lenže podľa autorov neúspech druhých ľudí nie je ničím iným, než – neúspechom druhých ľudí. Je to ich problém.

Ďalším častým omylom je, že sa musíte poučiť z vlastných chýb. Dobre, ale čo sa vďaka takej chybe skutočne dozviete? Budete jedine vedieť, čo nemáte robiť znova, ale na čo to je dobré? Stále ešte neviete, čo robiť máte, teda čo má byť váš ďalší krok.

Podľa autorov neúspech nie je žiadnym predpokladom úspechu. Evolúcia sa vraj vôbec nezaoberá nejakými starými chybami: jednoducho ich zahodí a stavia vždy iba na tom, čo funguje. Preto autori opomínajú aj akékoľvek dlhodobé podnikateľské plány. Tvrdia že sú čírou fantáziou. Plánom by sme skôr mali hovoriť „odhady“, pretože ničím iným nie sú. Pracovať bez plánu vám môže pripadať znepokojujúce. Ale držať sa slepo plánu, ktorý nemá nič spoločné s realitou, je oveľa horšie.

V knihe sa vyjadrujú aj na tému workoholizmu. Podľa nich prináša viac problémov, než koľko ich rieši. Predovšetkým, pracovať takým tempom je neudržateľné. Akonáhle udrie syndróm vyhorenia – a ten udrie – zasiahne o to tvrdšie. Workoholikom vraj uniká to podstatné. Pokúšajú sa vyriešiť problémy hodinami ďalšej práce. Pokúšajú sa svoju intelektuálnu lenivosť nahradiť hrubou silou. Výsledkom sú potom nešikovné riešenia, ktoré nemajú perspektívu. Robte teda menej. Projekt zďaleka neutrpí toľko, ako sa obávate. V skutočnosti je dokonca veľká šanca, že ho zlepšíte.

Preto autori povzbudzujú čitateľov k podnikaniu a tvrdia, že svoje firmy si teraz zakladá úplne nová kategória ľudí. Namiesto slova “podnikatelia” však radšej používajú slovo  iniciátori. Takým iniciátorom je každý, kto založí novú firmu. Nepotrebuje k tomu žiadne MBA, žiadny certifikát, značkový oblek, kufrík ani neobyčajnú lásku k riziku. Potrebuje len nápad, trochu sebadôvery a impulz, ktorý to celé spustí. Podľa autorov jadro problému je v tom, že ak chcete dosiahnuť veľký úspech, musíte cítiť, že vybočujete z priemeru. Mali by ste ale cítiť, že vaša práca má zmysel. Mali by ste mať potrebu, aby vám zákazníci hovorili: „Toto mi zlepší život.“ Mali by ste žiť s pocitom, že ak pracovať prestanete, ostatní si toho všimnú.

Autori trefne popisujú aj to, že nápadov je všade spústa a sú lacné. Prvotný geniálny nápad je natoľko malou súčasťou celej firmy, že je takmer zanedbateľný. Skutočnou otázkou je, ako dobre ho zrealizujete. Najbežnejšou výhovorkou na svete je podľa nich veta: „Na to nie je čas.“  Podľa nich je času vždy dosť, pokiaľ ho viete správne využiť. Namiesto ležania pri televízii alebo hraní World of Warcraft radšej odporúčajú, aby ste pracovali na svojom nápade. Ozrejmujú aj tienistú stránku veci. Pevné a silné názory avšak nie sú zadarmo. Niekoho nimi odradíte. Budú o vás naopak hovoriť, že ste arogantný a nevšímavý. Upozorňujú však na to, že všetkých si získať jednoducho nemôžete.

V iných častiach knihy trefne popisujú aj dnes moderné inkubačné programy, tzv. start-ups. Start-upy sú podľa nich akési zvláštne plemeno firiem, ktorému sa dostáva obrovskej pozornosti (najmä vo svete technológií). Sú vraj miestom, kde v pokoji môžete utrácať cudzie peniaze než zistíte, ako si vyrobiť svoje vlastné. Pravda je podľa autorov taká, že pre každú firmu, či je nová alebo stará, platia rovnaké trhové sily a rovnaké ekonomické pravidlá. Príjmy ku mne, výdaje von. Vytvoríš z toho zisk, alebo ideš preč. Start-upy na to akosi zabúdajú a pokúšajú sa túto realitu ignorovať.

Autori ďalej svoju pozornosť upriamujú aj na trendy a inovácie. Podľa nich sledovať čo je dnes moderné je ako zamerať sa na módu a nie na podstatu veci. Venujete potom pozornosť veciam, ktoré sa neustále menia a nie veciam, ktoré pretrvávajú. Jadro podnikania by sme mali mať postavené na nemenných hodnotách. Tie ľudia budú chcieť dnes aj za 10 rokov. Práve do nich je vraj potrebné investovať. Preto odporúčajú, že než sa pustíte do práce, stanovte vždy jej skutočnú hodnotu.

V recenzii knihy preberáme aj to, ako je veľmi dôležité naučiť spolupracovníkov i seba pracovať v samotárskej zóne a neprerušovať prácu do série iných fragmentov.  V dlhých časových úsekoch samoty sme vraj najproduktívnejší. Keď sa nemusíte neustále myšlienkovito prepínať medzi úlohami, zvládnete toho veľa. Z pracovnej morálky sa dostávajú autori aj k téme kopírovania, ktoré je príznačné v dnešnej dobe (plagiátorstvo). Tvrdia že to je recept na zaručený neúspech.

Problém kopírovania spočíva vo vynechaní fázy pochopenia – a pochopením rastiete. Musíte chápať, prečo veci fungujú a prečo sú urobené práve týmto a nie iným spôsobom. Opakovane recyklujete vonkajšiu vrstvu, bez toho aby ste pochopili vrstvy ukryté pod ňou.

Jedným zo zaručeným návodom na neúspech je aj vynechanie niektorých krokov v podnikaní. Napríklad Starbucks, Apple, Nike, Amazon, Google a Snapple sa vyprofilovali ako veľké značky len postupom času, nie kvôli nejakej veľkej PR kampani, ktorú spustili na začiatku. Najprv si preto začnite budovať publikum. Naučte ľudí byť zvedavými na vaše názory a produkty. Ak rastiete, potrebujete spolupracovníkov. K tejto téme autori tvrdia, že životopisy sú iba dobrý vtip. Preháňajú. Sú plné prázdnych „akčných“ slov. A väčšina informácií sa ani nedá overiť, takže celé je to podľa nich fraška. Tvrdia, že ide v podstate o ďalšiu formu spamu. Ľudia s načačkanými životopismi vraj nechcú nastúpiť do zamestnania práve k vám; chcú nastúpiť kamkoľvek. Podľa nich preto vstupný pohovor nie je až tak podstatný, ako sa zdá. Niekto hovorí ako profík, ale už tak nepracuje. Pre vás je dôležité posúdiť jeho dnešný výkon, a nie len ten údajný minulý. Najlepšie si preto človeka vyskúšate tak, že ho budete skutočne pozorovať pri práci. Zamestnajte ho nejakým miniprojektom. Uvidíte aké urobí rozhodnutia. Uvidíte, ako spolu budete vychádzať. Uvidíte, na čo sa bude pýtať. Naraz nebudete súdiť podľa slov, ale podľa činov. Akonáhle sa dostanete do skutočného pracovného prostredia, vypláva pravda na povrch. Budú sa tieto myšlienky podieľať aj na vašej kultúre pracovného prostredia? Ak máme spoločný záujem budovať trvalo skvelú spoločnosť, rozhodne by mali.

Získajte recenziu tejto fantastickej knihy v našom VIP členstve a dozviete sa všetky myšlienkové klenoty a najpodstatnejšie informácie, ktoré sme v knihe našli.