...

Start With Why

Recenzia knihy Start With Why

Simon Sinek je fantastický autor, od ktorého si určite kúpime všetky knihy, ktoré má v pláne vydať. Prečo? Pretože je to leader hodný nasledovania. V knihe veľmi pútavým spôsobom priblížil základné mechanizmy rozhodovania v našich životoch. Píše, že ak niekoho nasledujeme, nerobíme to preto lebo musíme, ale preto, že chceme. Nasledujeme tých, ktorí vedú nie sami pre seba, ale pre nás. Dobrí vodcovia sú schopní presvedčiť a inšpirovať ľudí konať. Tí, ktorí sú schopní ľudí inšpirovať ku konaniu dávajú ľuďom zmysel pre cieľ alebo spolupatričnosť. A to má len málo spoločné s vonkajšími motívmi alebo bonusmi, ktoré za túto prácu získavajú.

Píše, že existujú iba dva spôsoby, ako ovplyvniť ľudské správanie: môžete ním manipulovať alebo ho môžete inšpirovať. Nebezpečie manipulácie spočíva v tom, že fungujú. A pretože manipulácie fungujú, stali sa normou, ktorú praktikuje väčšina podnikov a organizácii bez ohľadu na veľkosť alebo odbor pôsobnosti. A samotný tento fakt vytvára tlak zo strany ostatných. S každým znížením cien, promo akciami, argumentom na báze strachu alebo túžby a s každou novinkou (vydávanou za inováciu), pomocou ktorých dosahujeme svojich cieľov, sa naše podniky, naše organizácie a naše hodnotové systémy oslabujú a oslabujú. Výhodná cena je vysoko efektívny manipulátor. Znížte svoje ceny dostatočne a ľudia si to od vás kúpia.

Autor píše, že problém je v tom, že manipulácia nevzbudzuje lojalitu. Vodcovstvo je naopak schopnosť zhromaždiť ľudí a spojiť ich nielen na jednu akciu, ale na celé roky. Preto je medzi opakovaným nákupom a lojalitou veľký rozdiel. Opakovaný nákup znamená, že si u vás niekto niečo kúpi viackrát. Lojalita znamená, že sú ľudia ochotní vzdať sa lepšieho produktu alebo aj lepšej ceny, aby mohli opäť kúpiť u vás. Lojálni zákazníci sa často ani neobťažujú tým, aby skúmali, či konkurencia nemá lepšie podmienky.

Autor ďalej v knihe rozoberá, ako loajálni zákazníci a zamestnanci, nielen že znižuje výdavky, ale aj poskytujú pokoj v mysli. Opisuje, ako sa podobné mechanizmy dostávajú do našich vzťahov, do výchovy detí, či zákonov. Nekúpte si náš produkt a niečo zlé sa vám stane. Neurobte túto alebo onakú vec a vaši blízky vás nebudú milovať. Nátlak väčšiny funguje pretože veríme, že väčšina (alebo experti) by mohli vedieť viac ako my. Nátlak nefunguje preto, že by väčšina alebo experti mali vždy pravdu ale preto, že sa bojíme, že by sme sa my mohli mýliť.

Autor dáva za príklad pár vodcov, ktorí sa rozhodli inšpirovať radšej než manipulovať v princípe motivovať ľudí. V knihe opisuje dôležitý nástroj (zlatý kruh: čo, ako, prečo), pomocou ktorého vysvetľuje najdôležitejšie princípy o tom, ako ovplyvňuje naše rozhodnutia. Vysvetľuje ako sa nám spoločnosti snažia predať ČO robia, ale my kupujeme PREČO to robia. Na základe “zlatého kruhu” vysvetľuje súvislosti o tom, ako to ovplyvňuje aj náš mozog (neokortex alebo limbický systém). PREČO je viera, AKO je akcia ktorú robíme na realizovanie tej viery / presvedčenia a ČO sú výsledky týchto akcií. Okrem toho sa v knihe zmieňuje aj o tom, ako je naša populácia rozdelená do 5 segmentov a ako to môže ovplyvniť vaše podnikanie. Zároveň poskytuje aj komplexný pohľad na to, že aj keď budete patriť k leadrom ktorí inšpirujú (začínajú s PREČO), úspech dosiahnuť nemusíte, ak budete sami. Vlastne ani nemôžete. Vždy budete okolo seba potrebovať ľudí, ktorí vedia aj AKO. Nepremeškajte príležitosť obohatiť svoj život, komunikáciu i podnikanie o tieto cenné myšlienky. Stoja za to.