...

Štyri dohody

Recenzia knihy: Don Miguel Ruiz - Štyri dohody

Toltécku múdrosť, ktorá nám bola storočia zahalená tajomstvom sa nám odkrýva v diele šamana Dona Miguela Ruiza s názvom Štyri dohody. Popisuje nám spôsob života, ktorý nás má priviesť k šťastiu a láske. Autor nám predostiera celý rad aspektov, ktoré nám zabraňujú byť samým sebou. Kniha je akýmsi praktickým sprievodcom k osobnej slobode. V jednotlivých krokoch autor vysvetľuje a učí nás spoznať podstatu nášho bytia. Dielo sa delí na sedem kapitol, v ktorých nám autor ukazuje cestu, na ktorej konci dosiahneme šťastný život bez utrpenia.

V úvodnej časti knihy spoznávame ako nás predkovia učia snívať spôsobom, akým sníva spoločnosť. Našimi rodičmi máme tieto pravidlá vložené do mysle a tak nás naučili spoločenskému správaniu a prijať všetky ich kritériá. Keďže sme nemali možnosť vybrať si názory a presvedčenia, súhlasili sme so všetkým, čo nám bolo odovzdané a naše skrotenie sa započalo. Ďalšie kapitoly podrobne opisujú ako pochopiť a prijať jednotlivé štyri dohody. Prvou dohodou a tou najdôležitejšou je nepreviňovať sa slovom, taktiež sa aj najťažšie dodržiava. “ Na počiatku bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a Boh bol to Slovo.” Získaním bezúhonnosti slova môžeme podľa autora vstúpiť do nebeského kráľovstva. Ďalšie tri dohody vznikli z práve z tejto prvej dohody. Druhá dohoda nás nabáda, aby sme si nič nebrali osobne. Pokiaľ si tvrdenia iných budeme brať osobne, prakticky s nimi budeme súhlasiť. Vzťahovačnosťou sa stávame skutočnou korisťou a vystavujeme sa zbytočnému utrpeniu. V tretej dohode si musíme uvedomiť, že problém s vytváraním domnienok je v tom, že im veríme. Domýšľavosť musíme zničiť a tým zničiť aj konflikty vo vzťahoch. Štvrtá dohoda znie: Vždy robte všetko najlepšie, ako viete. To sa týka vykonávania prvých troch dohôd. Za každých okolností. A ako autor upozorňuje, táto najlepšia snaha bude mať v rozličných stavoch bytia, rozdielne stupne kvality.

Pravda bolí, pretože je ostrá ako britva, otvára rany pokryté lžami, aby sa mohli vyliečiť.

V závere knihy je nám sprostredkovaný pohľad na získanie slobody prostredníctvom zrušenia všetkých starých dohôd. Toltécka múdrosť nám hovorí, že za našu neslobodu nie je nik vinný, iba my sami. Zrušte staré dohody, vyzýva autor, a odpustite všetkým, aj sebe. To je zrodenie slobodného človeka. Páči sa nám otvorenosť s akou nám autor ukazuje chyby nášho vnímania žitia a ľahkosť, s ktorou nás vedie k nevyhnutným zmenám vedúcim ku šťastiu a životu v nebi.