...

Taktne o tráviacom trakte

Recenzia knihy: Taktne o tráviacom trakte, od Giulia Enders

Mladá nemecká lekárka Giulia Enders, autorka knihy s názvom: Taktne o tráviacom trakte, si sama prešla v období dospievania zdravotnými problémami a keď jej nevedeli pomôcť lekári, rozhodla sa vyštudovať medicínu. Jej kniha zábavnou formou vysvetľuje ako funguje trávenie a čo pre nás robia črevné baktérie a ako nám môžu tieto poznatky zlepšiť náš každodenný život. Kniha je doplnená zaujímavými a zábavnými ilustráciami a je rozčlenená na tri kapitoly.

V prvej kapitole sa autorka venuje viacerým otázkam: „Ako funguje vyprázdňovanie?“ a „Sedíme na záchode správne?“ Keďže uzatvárací aparát sa pri sedení neotvorí úplne, dodáva, že ak sedíme ako na stoličke, vyvíjame príliš veľký tlak na črevá a napíname brušné svaly, no a hemoroidy sa snažia uniknúť pred tlakom vo vnútornom priestore. Podľa autorky, najlepší spôsob ako sedieť pri veľkej potrebe, je prirodzená poloha v hlbokom drepe (squat). Vstupnou bránou do tráviaceho traktu sú podľa autorky sliny, ktoré chránia našu ústnu dutinu pred nadmernou bolesťou, ale aj pred zlými baktériami. Čo robia sliny, keď spíme, ako nám pomáha čistenie zubov a ako s trávením súvisia mandle? Stretli ste sa už s malými bielymi hrudkami, ktoré produkujú mandle? Viete, na ktorú stranu si ľahnúť, ak nás tlačí preplnené brucho a kde presne sa nachádza žalúdok? V akých súvislostiach pracujú tenké a hrubé črevo? Je slepé črevo naozaj zbytočné? Na tieto a ďalšie otázky autorka uvádza odpovede. Tiež uvádza informácie o zdravej stolici, jej zložení a upozorňuje, kedy je vhodné ísť si dať skontrolovať stolicu lekárovi.

V druhej kapitole sa autorka zameriava na tráviacu sústavu a jej nervový systém. Ako naše orgány (oči, ústa, nos) transportujú jedlo -  stačí pohľad a žalúdok vylúči trochu žalúdočnej kyseliny, všetko čo zavoniame sa najprv rozpustí v hliene, inak sa by sa to nedostalo k nervom. V tejto kapitole popisuje koľko hodín sa musí tá ktorá potravina hojdať v žalúdku a ako rýchlo sa posunie do tráviacej trubice - sacharidy bývajú rýchlejšie ako bielkoviny a tuk. Autorka rozoberá aj príčiny, prečo vraciame a čo môžeme proti tomu urobiť. Kone napríklad vracať nedokážu a tým je ohrozený aj ich život. Príčinou vracania však nemusí byť iba jedlo, či otrava ale aj psychická záťaž, alebo stres, či nevoľnosť na princípe kinetózy. Autorka tvrdí že nervový systém čriev sa nazýva aj "druhý mozog", pretože črevá ovplyvňujú aj náš mozog. Signály z jednotlivých častí tela prichádzajú do rôznych oblastí mozgu, črevá si podľa autorky zhromažďujú informácie nielen pomocou pozoruhodného nervového systému, ale na veľmi veľkej ploche, čo z nich robí najväčší zmyslový orgán v tele.

V tretej kapitole sa autorka zaoberá svetom mikróbov, dobrým ale aj tým zlým. Tvrdí, že naša tráviaca sústava je ako kontinent, kde žije veľa rôznych mikroorganizmov a z celkového osídlenia sa 99 % nachádza práve v črevách. Komunita mikróbov trénuje náš imunitný systém, ktorý nám poskytuje jedinečné služby prostredníctvom mnohých buniek. A najväčšia časť týchto buniek, teda najväčšia časť imunitného systému sa podľa autorky nachádza práve v črevách. Autorka uvádza, že črevné baktérie majú spolu 150-krát viac génov ako človek, a táto zbierka génov sa nazýva mikrobióm. Venuje sa tu odlišnostiam v mikrobióme detí, dospelých a starších ľudí, ale aj odlišnostiam z demografického hľadiska.

V knihe autorka apeluje na čistotu, čo neznamená vykynožiť všetky baktérie, ale iba udržať zdravú rovnováhu dostatku dobrých baktérií a zopár tých zlých, takže časté umývanie je podľa nej nezmyselné, to platí aj pre umývanie rúk aj pre sprchovanie.

Páči sa nám ako autorka v knihe sprostredkováva množstvo informácií a zodpovedá veľa otázok, na ktoré sa hanbíme opýtať. Uvoľnene a hlavne zrozumiteľne opisuje, prečo je dôležité mať zdravé črevá a prečo by sme ich úlohu v našom tele nemali podceňovať. Odporúčania, ktoré uvádza nie sú však náhradou za odbornú lekársku starostlivosť.